lördag 19 juli 2014

Bengtskär - Nordens högsta fyr

Gårdagen var min sista semesterdag för denna gång. För att jag inte skulle helt deppa ihop åkte jag Bengtskär fyr utanför Hangö. Det tar 1½ timme med båt.

 
Vädret var perfekt men trots att jag satt på solkräm brände solen mig lite i alla fall. Laxsoppan som bjöds ombord var god och varm.
Väl framme tar guider emot som berättar om fyrens historia. Den byggdes 1906 på bara 9 månader, all granit sprängdes på ön och dessutom forslades 500 000 tegelstenar med rodd- och segelbåtar från fastlandet. Det var kvinnorna som bar teglet.
Under forstättningskriget landsteg ca 100 sovjetiska soldater på ön och stred mot ca 30 finska soldater. En finsk soldat som inte kunde simma, hoppade i havet och simmade 2 ½ kilometer till Dödmanskär för att få hjälp. Det finns fortfarande tydliga märken på ön efter striden.
 
Efter guidningen får man fritt gå omkring, också klättra upp de 252 trappstegen + två stegar till fyrlyktan. Jag for iväg med fart för att hinna innan det blev för trångt (vis av erfarenhet) med påföljd att jag har så ont i lårmusklerna idag att jag knappt kan gå ner för trappor. Men det var det värt.
 
 


 
 
Efteråt satt jag mig på en klippa och drack kaffe och åt en smörgås. Där skulle jag ha kunnat sitta i timmar och lyssna på bränningarna.
 


  

 
 



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar