fredag 11 juli 2014

Stockholm och Fotografiska






09-7-12440-kopia








För att det ska kännas som riktig semester vill jag sova någon annanstans än hemma. Så jag reste till Stockholm och sov på hotell en natt. Mitt mål var Fotografiska och utställningen Genesis. Fantastiska bilder. Sebastião Saldago har rest till platser som undgått att påverkas av den moderna civilisationen. Utställningen är hans kärleksbrev till vår planet och en påminnelse om vad vi har att förvalta (utdrag ur en utställningsbroschyr de hade på Fotografiska).
Varje gång jag ser bilder av vår planet, eller ett naturprogram på TV så tänker jag att har kan människan vara så dum att hen förstör en så fantastisk plats. Det är den enda vi har.
Jag försöker aktivt tänka efter vad jag handlar för mat och satsar på ekologiskt odlat och rättvis handel. Men jag borde sopsortera mera och handla färre kläder och saker men jag arbetar på det.

 
I övrigt var Stockholm hett och det blev nästan för mycket av det goda men lite ska man väl stå ut med. När jag kom hem for jag till Grabbskog träsk och simmade och det var väldigt skönt!

Gamla stan



 
 
Detta ska jag börja pyssla med när jag inte vet vad jag ska handarbeta...



 
Det bästa med att resa bort är att komma hem. Och nya intryck som jag får trots att jag varit många gånger i Stockholm förut. Det bästa Stockholmsminnet är nog ändå då jag var 9 år och vi var hela familjen med egen båt till Sverige (från Ekenäs). Vi övernattade i Stockholm på Kungliga Motorbåtsklubben. Jag trodde vi skulle få träffa kungen men han hade just gift sig med Silvia och de var säkert på bröllopsresa. Efter Stockholm reste vi vidare till min morbror i Eskilstuna och därifrån  längs med Strömsholms kanal till Ramnäs där min moster bodde (och bor ännu).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar