söndag 31 augusti 2014

Växtfärgning igen:)

De senaste två veckorna har jag igen hållit på att färga garn med växter. Denna gång har det varit näver, mossa, renfana, aroniabär, henna, ljung, lök, gammal gurkmeja och lite krapp och koschenill. Trots att aroniabärden ger mycket mörkröd/blå saft blev garnet ganska ljus lila. Det är spännande att det blir en annan nyans om man kokar i gjutjärnsgryta. Jag hade tur som hittade en på loppis.
Renfana är ingenting man ska koka inomhus. Det luktar så attans illa. Och det blev inte så mycket färg heller.
Jag provade också färga med henna och tillsätta ättika (blev kraftigt orange) och i en annan kastrull tillsatte jag lite kristallsoda (blev mörkare nyans). I övrigt använder jag bara alun som betningsmedel och vinsten till koschenillen. Jag vill inte hålla på med alla världens andra kemikalier som bl.a. järnvitriol eller salpetersyra. Det får vara mera "au naturell" för mig.

Fr v övre redan: Lav från ett gammalt träd, näver
Fr v nedre raden: henna, ljung
Renfana (blir ljus gult), lök (blir granngult), aronia (blir lila i olika nyanser beroende på om det var vitt eller grått garn), lök (blir grönt på grått garn)
En härva har legat med ena ändan i koschenill och den andra i aronia. Det garnet som inte låg i färgbad blev antingen ofärgat om garnet inte sög åt sig färg eller ljusblått.
Lappar stickade för det första varvet av en stor schal eller liten filt. Enda regeln är att ingen färg får förekomma två gånger på samma varv.
En bit på väg.
Jag njuter av att sticka och komponera färger. Det enda tokiga är att jag får ont i axlarna. Men jag måste börja vattenlöpa igen och stavgå. Då kan jag sticka mera, det är sådana morötter jag behöver för att motionera...

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Förr (80-talet) kunde man köpa äkta mald henna på apotek. Kanske de kan fixa det nu med även om det nu inte längre står framme i hyllorna.
      Hälsokostaffär är väl ett annat tips. Det finns ju fortfarsnde människor som henna-färgar sitt hår med äkta henna, så kanske en frisör kan veta var det finns.

      Radera
  2. Hej!
    Henna har jag köpt via nätet, ex http://www.tetridesign.com/eshop/?lang=sw.

    SvaraRadera