måndag 6 oktober 2014

Müsli eller granola

Jag kände mig lite olustig när jag kom hem idag, det var så mörkt och kallt. Då känns det bättre om jag bakar och det gjorde jag. Dessutom var min müsli slut så den behövde fyllas på. De müslin som finns i butiken är i mitt tycke antingen för söta eller för smaklösa. Men jag hittade ett bra recept i Pirkka-tidningen på granola. Tyvärr finns det inte på svenska. Jag varierar receptet efter humör och vad jag har hemma. Idag blev det torkade aprikoser i små bitar istället för torkade tranbär. Och kardemumma och lite nejlika tillsammans med kanel och ingefära, det blev lite pepparkaksstuk på det hela. En annan gång blir det torkade gojibär. Godare, knaprigare och billigare än butikens version. Inga svårt att laga bara man passar på att granolan inte blir bränd. I receptet står att mandlar och nötter ska med in i ugnen men jag tycker det blir godare om jag sätter dem efteråt. Så nu har jag müsli men ingen yoghurt...

Här är granolan innan jag blandat i mandlar och torkad frukt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar