måndag 15 december 2014

Fröknäcke

Ikväll har jag bakat ett av mina älsklingsbakverk; fröknäcke. Väldigt gott med ost och sylt! Urenkelt att baka. Receptet kommer från en gammal Femina.

1 dl solrosfrön (ibland blandar jag med pumpafrön)
1 dl sesamfrön
½ dl krossade linfrön
2 dl dinkelmjöl (dinkel i Sverige = spelt i Finland)
½ tsk salt
½ dl olja (olivolja)
2 dl vatten
ev flingsalt

Blanda ihop allt och bred ut med slickepott på bakplåtspapper. Grädda i 150 grader i 25 minuter. Ta ut och skär i bitar. Strö över ev lite flingsalt. Grädda ytterligare 25 minuter. Låt svalna och förvara i lufttät burk.

Det är en riktigt "rådigågga"...
...som inte ser så aptitlig ut...
... men som blir goda när de väl är färdiga! Sätt på lite mögelost och hemlagad sylt.
Jag kokade också fikonsylt härom dagen; jag skar fikon i bitar, kokade en stund med socker och en stjärnanis, mixtrade dem med stavmixern och hällde på burk. Recept finns här på finska. Jag lagade på ekologiska fikon och de var mindre söta än de "vanliga".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar