fredag 27 mars 2015

Förälskad i Rom!

Jag blev förälskad i Rom! Vilken stad! Det känns så futtigt att komma hem igen, det är lugnt och stilla och glest mellan husen. Jag saknar stimmet och trängseln trots att jag inte alls är någon storstadsmänniska. Men här är allt så nytt, ingenting är ju 2 000 år gammalt eller så. Här har inte Rafael eller Michelangelo målat eller skulpterat, vi har inga tempel från antiken. Å andra sidan har vi rågbröd. Det är gott efter allt vitt bröd med marmelad.
Jag ska tillbaka någon gång för att titta på konst, med guide. Det var värt varenda cent och allt regn att gå i Vatikanen, Sixtinska kapellet och Peterskyrkan med en guide. Hon var mycket bra. Vad jag får lust att läsa konstvetenskap igen!

Färska mandariner

Colosseum

Colosseum

Pantheon, detta var mäktigt!


Peterskyrkan sedd från Vatikamuséet

Regn, regn, regn,...

Utsikt från Pincio

Piazza Navone



Spanska trappan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar