onsdag 8 april 2015

Konstutställning - Vi har samlat

Pro Artibus har samlat "vanlig" konst från "vanliga" hem och ställer ut den i Ekenäs under våren. Några privata hem kommer också att få konst deponerad från Pro Artibus under två veckoslut och allmänheten får besöka hemmen och titta på konsten.

Det har varit intressant att följa med hela processen med att en studerande senaste höst först kom hem och bad mig berätta om min konst och vad den betyder för mig. I januari fick jag veta att ett av mina konstverk kommit med och för några veckor sedan kollade de hurudan konst som skulle passa i mitt hem.

I fredag är det vernissage och det ska bli skoj. Jag har en knypplad tavla av en segelbåt med. Den fick jag i 40 års gåva av en vän som jag känt sedan jag var väldigt liten och hon var redan då mycket vuxen. I maj kommer jag också att ha konst från Pro Artibus i mitt hem som allmänheten får besöka. Spännande!

Ofta kan konst verka så märkvärdigt och allvarligt och svårt. Därför är det så roligt att just "vanlig" konst, det som någon kan kalla skräp eller inte värdefullt, ställs ut. Det viktiga är att konsten betyder något för betraktaren, vad det sedan än är; en påminnelse om en kär person, ett minne från en resa, en gåva eller egen tillverkad konst.

Mera info finns på www.proartibus.fi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar