fredag 17 april 2015

Tjocka Knausgård

Jag vill säga detta till först: jag gillar Knausgård, jag har slukat hans kamp 1-5. Men den sjätte... Den har känts oöverkomligt tjock, för tung rent fysiskt att läsa. Pocketversionen har inte heller lockat. Så såg jag den i formatet XS och nu känns det helt möjligt och mycket lockande!
Jag har läst Knausgårds tredje och fjärde del i XS format och det var mycket behändigt och de var lätta att bära med sig.
Det verkar som att man antingen blir nästan frälst av Knausgårds Min kamp eller så avskyr man dem. För mig var det mycket fascinerade att märka hur jag sögs in i hans vardagsbestyr. Den tredje delen om barndomen och pappan tyckte jag var väldigt obehagliga, jag var på helspänn hela tiden och bara väntade på att pappan skulle få ett utbrott.


På minneskonserten då det hade gått ett år efter Utöya tragedin skrev och läste Knausgård upp en text som berörde mig mycket. Den finns här. Jag lyssnade just på den igen och den är mycket aktuell också idag med tanke på alla möjliga konstiga och ofattbara händelser där folk dör i någon våldshandling.  
Karl Ove Knausgård talar om att vi inte får glömma. Vi får inte glömma vad ett liv är. Han talar om avstånden mitt ibland oss, blir avståndet för långt kan vi döda en annan. Och det handlar om att se vad som är här och nu. Lyssna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar