tisdag 14 juli 2015

Konst-utfärd

Jag har varit en eftermiddag och natt i Mänttä och gått på konstutställning på Serlachius Museum Gösta. Serlachius var en välbärgad familj som ägde pappersbruk i Mänttä. Gösta Serlachius samlade mycket konst i synnerhet på 1920-talet vilket också hans farbror Gustaf Adolf gjorde (det finns ett museum som heter Gustaf).
Det har öppnats en ny del till Göstas ursprungliga hus och som hade väldigt fina utställningsrummen. Förutom ny, modern konst hade de flyttat in ett helt frontmannahus i naturlig storlek. Det är utan vidare värt ett besök! Dessutom finns där en vacker park invid en sjö.
Vi (=ett gäng som varje sommar reser till något ställe inom Finlands gränser, en natt på hotell, högst två) sov på hotell Honkahovi som var en annan i familjen Serlachius tjänste- och representationsbostad. Mycket trevlig miljö. Vi åt middag på Mäntän Klubi och det är sällan jag ätit så gott lammkött men det hade kokat i fem timmar och var så mört, så mört.
Men nu är jag trött, jag sov dåligt i natt. Inte på grund av sängen utanpå grund av alla och ingen orsak. När jag inte kan somna börjar jag allt för snabbt tänka på alla orättvisor och oförätter i världen och sedan stressar jag upp mig över jobbet. Är jag hemma brukar jag lägga mig framför TVn och titta på brittiska deckare, helst Lewis. Då somnar jag på ett ögonblick.
Det ska bli skönt att sova i egen säng i natt.

Konst i Gösta-muséets park

Samma park

Besökarna klistrade fast sina inträdesbiljeter på lindarnas blad. Det glittrade vackert i lindallén.
Honkahovi
I detta hus bodde vi, fiffigt att plantera pelargoner i altantrappan!


Konst också på Honkahovis gård



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar