söndag 12 juli 2015

Regnväderssyssla

Nu får vädret lov att ge sig! Det har regnat och regnat och regnat... Jag är så trött på det! Å andra sidan har jag kunnat syssla med växtfärgning och stickning utan dåligt samvete. Jag har grytorna fulla på spisen. De ska få badda tills tisdag eller onsdag (bara de kokat tillräckligt länge idag får de stå i kallt bad efter det). Nu är det rödlöksskal, någon slags ormbunke och ljung på gång. Jag var till min systers stuga efter växtmaterial. Förutom löken då, jag sparar allt lökskal. Det behövs väldigt lite skal, i en gjutjärnsgryta har jag det yttersta torkade skalet av 4-5 lökar och det ger mycket kraftig färg.

Jag provade sticka på maskin av garn jag hållit på att färga under året som gått. En idé har grott i huvudet men när jag provade blev det inte som jag tänkt och det bara bråkade så jag gav upp. Jag stickar istället i dominoteknik. Det blir jag förhäxad av:) (blir du nyfiken på dominostickning finns en bra instruktionsvideo här). Dessutom är det en bra teknik för man kan sticka en ruta när som helst, det tar inte många minuter. Det har också den effekten att man heller aldrig slutar efter som det bara tar en liten stund att sticka en ruta...

Just innan det började regna och åska igår
Bara humlans rumpa syns i tisteln, den hade bråttom!



Lämplig temperatur är 80 - 90 grader, det får absolut inte koka!
Ormbunksbad
Ljungbad, jag har silat bort alla växtdelar, de trasslar så förskräckligt i garnet.
Rödlöksskal i gjutjärnsgryta.
"Mönster" för dominostickad tröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar