fredag 4 september 2015

Chiafrön

Jag stekte chiaplättar (recept här) härom dagen och tyckte att de inte smakade något vidare. Min egen blåbärssylt var däremot god. Och jag tänkte, medan jag åt, att vad är det för fel på oss människor; varför ska vi äta chiafrön, och låtsas att det är hälsomat när de har flugit till oss med flygplan långt bort ifrån. Eller kakaonibs, kokossocker, himalayasalt, mandelmjölk eller annan "hälsomat". Innan de har kommit på vårt matbord har de förstört miljön en hel del på grund av alla transporter. Forellen flygs från Norge och fileats i Kina och säljs "färsk" Finland. Varför använder vi inte mera det som finns i vår näromgivning; rotfrukter, inhemska frukter och bär, fisk från den lokala fiskaren (men han finns knappt längre).
Jag borde inte lyfta pekfinger, jag faller i gropen själv. Jag har ju chiafrön (men jag tänker inte köpa dem igen!) och det är gott med en mangolassi. Men jag har inte himalayasalt eller kakaonibs (men på dem är jag nyfiken;)). Jag försöker köpa frukt enligt säsong och inte de frukter som kommer längst bort ifrån och jag köper allt mer ekologiska matvaror.
När jag var barn på 1970-talet (jag börjar bli gammal när jag tycker att allt var bättre förr), då fanns det inte tomater eller gurka på vintern, ingen nypotatis till jul (den kom först till midsommar) och vi klarade oss i alla fall. Destu godare var de när vi hade längtat efter dem.
Vi behöver aldrig längta efter något länge.... Jag saknar längtan.

1 kommentar:

  1. Jag håller SÅ med dig. Trots att jag ibland faller dit… Men jag menar blåbär, hallon och jordgubbar är ju våra superbär. Varför då köpa andra "superbär" när vi har våra egna. Och det gäller förstås annat än bär också… Kram! Julia

    SvaraRadera