fredag 16 oktober 2015

Ai Weiwei i Helsingfors

Jag har ett par dagar ledigt och passade på att se Ai Weiwei utställningen i Helsingfors. Den var otrolig. Stora föremål, bland annat ett träd ihopskruvat av gamla gråa stammar och grenar. Det såg sorgset ut , som en gammal klok elefant som sett för mycket elände i världen. Men också värdigt på något sätt. Dessutom var flera av konstverken det mest fantastiska finsnickeriet.

Jag hade fördomar mot Ai Weiwei innan jag gick på utställningen, samtidigt som jag egentligen visste ganska lite om honom. Jag går av princip i protest när något/någon är väldigt hypad. Men nu kan jag förstå varför han varit fängslad i Kina. Konstverken vara farligt för det får människor att börja tänka. Men då är konst som bäst, när betraktaren reagerar och inte är likgiltig.

Jag har inga fotografier från utställningen, många andra fotograferade. Det blir ibland mera så att folk dokumenterar att de varit på utställningen istället för att se konsten.

Det är otroligt skönt att vara hemma igen. Nu ska jag ligga på soffan hela kvällen:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar