tisdag 16 februari 2016

Bokpoddar

Jag lyssnar väldigt lite på radio, det blir mest på morgnarna. Men jag har börjat hitta till poddarna och min absoluta favorit är Lundströms bokradio på Sveriges Radio. I podden diskuteras aktuella böcker och ofta medverkar också en bokcirkel. Det är intressant att höra hur andra upplever en bok, oftast ser och läser andra  på ett helt annat sätt än jag. Just nu läser bokcirkeldeltagarna (programledaren Marie Lundström, författaren Göran Rosengren och skådespelaren Vanna Rosengren) Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro. Nu läser jag samma bok (jag är lite på efterkälken men det ordnar sig) och nu är det ännu roligare att lyssna. På köpet får jag en bra bok läst (för den är bra!, jag har bara sett filmen tidigare).

En annan rolig bokpodd är Min bokhylla med Mark Levengood och bibliotekarien Jenny Lindh. De hälsar på hos kändisar och analyserar deras bokhyllor. Mycket roligt med lite allvar också.

Jag skulle vilja läsa mycket mera men jag stickar istället. Oftast läser jag innan jag ska somna men det är bara korta snuttar för ögonen trillar ihop. Ibland halvt sover jag och funderar om jag har ögonen öppna eller slutna trots att jag har boken framför mig. Följande dag måste jag läsa om allt på nytt.

Här kommer lite stämningsmusik som är jag tycker är skön att höra på när jag läser. Jag har hört detta på en konsert en gång och det är sådan musik som jag får gåshud av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar