söndag 21 februari 2016

Hemlagad sylt

Tacka vet jag syltsocker. Härom dagen när jag ätit upp (som jag trodde men det finns ännu en sista burk) sista jordgubbssylten från i somras, köpte jag en påse frusna hallon och blandade dem med blåbär från frysen, kokade upp dem, satte till syltsocker, rörde om och lät det småkoka ca 10 minuter. Efter sylten svalnat, hällde jag upp den på burk och in i kylskåpet. Efter det har jag njutit av drottningsylt till min müsli/granola  och naturella yoghurt på morgnarna. Ordentligt med sylt ska det vara lärde mig en morbror som slevade flera skedar hjortronsylt på havregrynsgröten. Det är gott och håller mig mätt på förmiddagarna. Dessutom känner jag mig duktig och husmorsaktig (jag som annars inte tycker om att laga mat) och hälsosam. Det är i alla fall mindre socker och mera bär i min sylt än i den köpta varianten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar