tisdag 12 juli 2016

Stickkurs på Kuressaare

I söndags kom jag hem från Kuressaare på Ösel (Saarenmaa) i Estland. En veckas underbar semester med stickkurs var över. Just nu fattar jag inte att jag varit med om det, det är så overkligt.

Arrangemangen var perfekta, hotellrummet bra och vädret kunde knappt vara bättre. Jag njöt av varje stund.

Stickkursen arrangerades av Kurssille.com, en firma som drivs av Klarika Sander som bott över 20 år i Finland. Hon ordnar bl.a. språkkurser (estniska), fotokurser och hantverksskurser. Kurserna gick på finska och alla deltagare och lärare var finsktalande.

Trots att alla andra i stickkursen hade varit med tidigare var de mycket måna om att jag och mitt ressällskap skulle känna oss välkomna och medlemmar av gruppen.

Vi hade 30 timmar undervisning under veckan, och jag lärde mig många nya trick och fick mycket inspiration. Vi stickade tofflor med förkortade varv, en muff, och provlappar med olika tekniker. Vi ritade mönster och planerade arbeten. Och gjorde om gammalt och skapade nytt.

Foton från Kuressaare kommer i ett skilt inlägg.

(Ursäkta bildkvaliteten, det är foton från kameran och de blir alltid oskarpa.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar