fredag 1 juli 2016

Växtfärgningsprojekt

Jag har ett projekt på gång. Att färga mattrasor med växter. Jag har tänkt använda dem till en matta jag hoppas kunna väva i höst i artesanstudierna.

Det blev ett större projekt än jag trodde eftersom de mattrasorna jag beställt (från Paapo) var onödigt tjocka så jag måste dela dem. Det är ett långsamt jobb att klippa 10 kg trasor... Men terapeutiskt!

Hittills har jag bara färgat med lökskal (blir alltid bra resultat) och lite med indigo. De indigofärgade blev lite väl ljust men kanske passar ihop med något i alla fall. De mest konstiga färger går ihop i en matta. Om jag hittar mörkare mattrasor (jag ska gräva i källarförrådet) så blir det mörkare blå.

Bara jag varit på kursveckan på Kuressaare, Ösel ska det bli mera fart på färgningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar