söndag 7 augusti 2016

Indigo

Under förra veckan färgade jag igen med indigo. Jag höll på i flera dagar för det gick inte jämnt ut... Antingen hade jag garn men färgbadet tog slut eller så hade jag färg men garnet räckte inte. Till slut löste det sig:) Jag hade sådan tur att jag hittade en påse med brunt ullgarn i källaren och en påbörjad stickning som jag rev upp. Ursprungligen hade jag enbart tänkt färga garnet jag köpte i Kuressaare. Jag satte också med lite lingarn som jag tänker använda som rand i någon väv någongång. Jag fantiserar om linnehanddukar.

Riktigt mörkblått är min favorit och om garnet är mörkt (grått eller brunt) är blir det mörkblått resultat.

Jag lär mig något nytt varje gång jag färgar och denhär gången lärde jag mig att inte ha för stora härvor och att inte knyta om för hårt. Nu blev garnet lite väl ojämnt. Bättre resultat nästa gång.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar