torsdag 11 augusti 2016

Tröjan Gråsparv

Om jag härom dagen talade om att sprätta stickningar så har jag denna sommar hållit på att sticka en tröja jag absolut inte vill sprätta utan verkligen njuter av att arbeta med. Det är tröjan Gråsparv som bloggaren Clara stickar designat. Mönstret har jag köpt via Ravelry.com, en guldgruva för stickfantaster.

Mönstret består av tre färger, varje varv har en eller två färger och bygger på tre maskor av en färg och en av en annan i olika variationer. Med andra ord perfekt för en som jag som inte förr har varit så intresserad av tröjor med flera färger. Jag har mera gillat flätor, hålstickning och annan mönsterstickning med en färg, typ aranstickning. Men jag började tycka om flerfärgsstickning efter vi stickade en norsk vante på stickcaféet i vintras. Den blev så fin trots mycket suck och stön från min sida. (Jag har ingen bild på den eftersom hen som gjort mönstret inte vill att den ska publiceras och det har jag all respekt för.)

Nu har jag bålen framtill ärmhåletoch knappt 1½ ärm klara. Efter det ska allt sättas på samma rundsticka och stickas upp till halshålet. Sedan kommer det spännande momentet när tröjan ska klippas mitt itu för att få två framstycken istället för ett. Detta låter säkert obegripligt för en icke sticknörd men jag lovar återkomma med bilder från den stora dagen när jag sätter saxen i tröjan:) Jag är lite stressad och nervös redan... Det går säkert bra för mönstret är väldigt pedagogiskt, redigt och bra skrivet.

Det gröna garnet köpte jag redan för flera år sedan utan att jag visste vad jag skulle använda det till (så som sticknördar gör, det kan ju bli garnbrist någongång så man måste alltid förbereda sig på det värsta!). Det kanske inte var så fiffigt att kombinera det med grått, mönstret syns inte alltid så bra men jag är nöjd i alla fall. I dagsljus är det bäst. Garnet är teetee's alpacka, mjukt som jag vet inte vad. Underbart!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar