torsdag 8 september 2016

Fiskstim på tyg

I artesanutbildningen håller vi på med bl.a. tygtryck under den första perioden. Jag har planerat mönster, byggt tygtrycksramar och ska snart belysa ramen med mitt mönster. Just nu är ramen på tork, jag har bestrukit den med fotoemulsion. Allt är nytt och intressant. 

Trots det finns det lite gnäll i klassen; det går för långsamt, för fort, man får för lite hjälp, man måste vänta, detta skulle ha varit bra att veta på förhand,... Jag har så svårt med det. Man kan väl ta lite egna initiativ och inte ta allt så allvarligt. 

Men mycket jobb är det. Jag och en studiekamrat gjorde laboratoriefärgning i måndags, vi höll på i fem timmar och fick klart 42 provlappar och provgarn. Igår märkte vi att vi hade färgat 15 garnnystan med fel sorts färg och vi måste göra om det. Och vi började skratta. Vi som tyckte våra nystan var så fina. För all del, de är de fortfarande och vi sätter med dem i portfolion i alla fall:) Nya prover gör vi en annan kväll.

Här kommer en bild på mitt tänkta mönster. Ett fiskstim med en fisk som simmar mot strömmen, vem tror ni det är:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar