tisdag 31 januari 2017

Läsutmaningen, den finlandssvenska

Januari: En gul bok. ⇾ Jo Nesbø: Midnattssol, påbörjad: 2.1.2017, klar: 30.1.2017

Vilken tur jag hade som valde en kort bok i januari för jag hann just och just läsa den inom utsatt tid. 238 sidor var i mesta laget eftersom det inte var någon riktig höjdare men envis lat (jag "orkade" inte söka efter en annan bok!) som jag är, gav jag inte upp utan fortsatte. 

En man stiger av bussen i en avlägsen leastadiansk by i norra Norge, Snart får vi veta att han bär på en stor sorg och flyr från obehagligheter. Det är handlingen, typ. 

Jag har läst av Jo Nesbø förut och de böckerna har varit häftigare och mera spännande. Denna blev lite väl smörig och långsam. Nog för att sådana (smöriga och långsamma) böcker också kan vara bra och underhållande men inte riktigt denna. Men helt bortkastad läsning var det inte.

Nu gäller det att hitta en upphetsande bok, det är februari månads utmaning. Jag undrar om jag ska vara mesig och läsa en "upphetsande" stickbok eller om jag ska välja något i stilen med "50 Shades of Grey". Jag har natten på mig att fundera:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar