söndag 29 januari 2017

Solva väv

Studierna till textilartesan flyter bra på, jag njuter. Just nu håller vi på med vävning, om en dryg vecka byter det om till sömnad. Jag har kanske varit lite väl ambitiös och kommer inte bli klar inom utsatt tid (men det är världsligt) eftersom jag sätter upp två vävar; mattor och pläd. Jag har vävt en trasmatta klar och håller på med en till. Pläden får ränder av garn som jag färgat själv. Jag har inga bra bilder av mattorna, det är för dåligt ljus men av solvningen som jag håller på med nu blev det lite bättre (om du inte vet vad solvning är kolla här).

Jag har alltid tyckt att vävning är terapeutiskt (egentligen tycker jag att allt hantverk är terapeutiskt) för det är rytmiskt. Så blir resultatet oftast vackert. Och det är ett gediget hantverk. Alla mina mattor hemma är hemvävda förutom en. Min moster var expert och det var hon som inspirerade mig att väva för länge sedan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar