söndag 19 februari 2017

Husmorssysslor

Idag har jag känt mig som en riktig husmor vilket inte händer ofta. Jag var sugen på något gott så jag bakade tunnbröd på mjölk, vatten, jäst, salt, sirap, lite bakpulver, spelt (dinkel) och rågmjö och ytterligare lite kross på rågmjöl och spelt. Degen fick jäsa 30 minuter varefter jag kavlade ut bröden tunnt och ytterligare med kruskavel. In i varm ugn (225 grader), tre minuter på var sida. Inspirerad blev jag av Paul Svensson men jag följde inte hans recept slaviskt. Gott blev det!

Sedan har jag hunnit så frön (citron och Törnrosas kjortel) och koka apelsinmarmelad. Fröna sådde jag i en glasskål som är menad för sill men torvbriketterna passade precis och dessutom är det snyggare än ett plastdrivhus. Tids nog får palntorna (om de överlever vilket är ganska liten risk) får de flytta till något bättre och större.

Såhär mycket brukar jag inte göra en söndag utan jag sitter mest i soffan och stickar. Jag är riktigt stolt:)



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar